fredag 10. januar 2014

Jul i Afrika

I jula hadde jeg besøk av hele familien. Veldig kjekt!
 Omvisning rundt på tomta. Dette er utenfor huset mitt.
 Viste dem skolen, og hvor i verden vi var.

 Vi spiste alle frokostene ute på verandaen.
Dette er på julaften.
 Iver lager julequiz.
 Etter julegudstjenesten hadde vi litt kaffekos og senere grøt med mandel i.
På julaften var det ribbe, og på nyttårsaften pinnekjøtt.
Ikke noe å klage på med den kenyanske ribba!


 Julequiz og andre konkurranser.
 Det tok litt tid før familien merket at jeg faktisk hadde et juletre.
Selv om jeg plantet det i august, ble det ikke større enn at det måtte stå på en krakk.
 Men likevel stort nok til at man kunne gå rundt det.
 Åpning av gaver.
 Hjemmelaget julestjerne.
Julekulene var pasjonsfrukten som jeg plantet for et halvt år siden.
 Pakker i peisen.
For et barn er oss født,
en sønn er oss gitt.
Herreveldet er lagt på hans skulder.
Han har fått navnet
Underfull Rådgiver, Veldige Gud,
Evige Far, Fredsfyrste.
Jes 9, 6.
Julekaker.
På Lucia-dagen kom TeFT-jentene med deilige lussekatter og flott sang!
Herlig måte å våkne på og god frokost!
 Vi spilte masse spill. Spesielt dette, som vi etter hvert kalte skurke-spillet. Gjett hvem som er skurken?
 Det ble også avslapning, soling og bading.
Utekino hos en av naboene. Hjemme alene :)
Vi var også på kino en av de andre juledagene.
 Juleavslutning på skolen med julespill, middag og kaker.
Vi gikk også rundt juletreet ute.
 Og julenissen kommer faktisk helt til Afrika!
 Lille julaften var vi i slummen. Vi hadde med en del klær, mat, godteri, ballonger... osv.
Vi fikk også se litt rundt, komme hjem til noen og bli kjent med barna som er tilknyttet prosjektene kirken har.


 De sang og danset for oss.
 Og vi ble utfordret til å bli med.



 Så delte vi ut godteri og ballonger.


 High five!
 Vi fikk være med å dele ut mat til dem. Hver mandag-fredag kan gatebarna komme hit og få et måltid.
 Vi fikk også se litt rundt i området.
 Mange hyggelige og gjestmilde mennesker.

 På nyttårsaften reiste familien tilbake til Norge, men vi rakk å leke oss litt med stjerneskudd først.



Da vi hadde blitt ganske ok på å skrive, prøvde vi å tegne strekmenn.
Så avanserte vi til... Ja, du tippet riktig. En flodhest, selvfølgelig.
Og en giraff.
Senere skal jeg skrive mer om turene vi hadde til Masai Mara og Mombasa.
PS: Alle bildene er tatt av forskjellige folk i familien.

4 kommentarer:

Ingrid Aukan sa...

Koselig! Bor du på tomta? Jeg kommer dit nå i februar. :)

Hanne sa...

Ja, jeg bor på tomta, ja! Så kjekt at du kommer i februar! Da møtes vi! Det blir veldig kjekt! :D Velkommen!

Ingrid Aukan sa...

Jeg skal bo hos Elisabet og mannen, og er der mellom 15. og 21. februar. :) Du får si fra hvis det er noe norsk du har behov for når jeg skal nedover. Jeg reiser lett. :)

Ingebjørg sa...

Herlige lese om familien Julefeiring. Ser ut for at dere har hatt noen flotte, aktivitetsfulle dager.